Narzędzia

Narzędzia

Z pewnością każdy zdaje sobie sprawę, że praca na placach budowy, przy budowie dróg, mostów,...

Przedsiębiorstwa, a fundusze poręczeń kredytowych

Przedsiębiorstwa, a fundusze poręczeń kredytowych

  Każdy z nas posiada jakieś pasje i zainteresowania. Dla wielu z nas pasją może być własna...

Kraty pomostowe w Internecie

Kraty pomostowe w Internecie

W różnych miejscach i w różnych gałęziach przemysłu wykorzystuje się różnego rodzaju kraty...

Praca jako tłumacz

Praca jako tłumacz

Jeśli zastanawiamy się na wyborem zawodu jaki moglibyśmy uprawiać, na pewno jednym z pomysłów...

Kosmetyki Goldwell i Wella

Kosmetyki Goldwell i Wella

Trudno byłoby zapewne wyobrazić sobie współczesne życie bez Internetu. Dlaczego? Przede...

  • Narzędzia

    Narzędzia

  • Przedsiębiorstwa, a fundusze poręczeń kredytowych

    Przedsiębiorstwa, a fundusze poręczeń kredytowych

  • Kraty pomostowe w Internecie

    Kraty pomostowe w Internecie

  • Praca jako tłumacz

    Praca jako tłumacz

  • Kosmetyki Goldwell i Wella

    Kosmetyki Goldwell i Wella

Ksenon pierwiastek przyszłości

Ksenon jest pierwiastkiem chemicznym jednym z gazów szlachetnych, stanowiących wielkie odkrycie XIX wieku. Brytyjscy naukowcy William Ramsay i morris Travers prowadząc prace badawcze nad gazami szlachetnymi, odkryli krypton, neon oraz pierwiastek, o którym mowa – ksenon. Ale nie z gazem kojarzymy dzisiaj tą nazwę.

Ksenon wszedł w obieg języka potocznego pod postacią lampy, montowanej coraz powszechnie w samochodach. Lampy ksenonowe są dzisiaj elementem wyposażenia nowo wyprodukowanych pojazdów. Jeszcze niedawno kojarzyliśmy je jedynie z eleganckimi limuzynami. Współcześnie ksenon jako gaz ma coraz szersze i powszechniejsze zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym. Właściciele starszych pojazdów nie chcą pozostawać w tyle i decydują się na montaż ksenonu zamiast tradycyjnej lampy halogenowej stanowiącej fabryczny element wyposażenia. Zastanawiając się nad umieszczeniem lamp ksenonowych w swoim samochodzie, należy zasięgnąć podstawowych informacji, które pozwolą użytkownikowi podjąć ostateczną decyzję.

 Po pierwsze wiele osób zastanawia się, czy potocznie zwany ksenon zamontowany zamiast oryginalnego oświetlenia jest legalny i czy podczas kontroli policyjnej możemy w ten sposób pozbyć się dowodu rejestracyjnego. Nie istnieją dokładnie sformułowane przepisy prawne, mówiące o korzystaniu z lamp ksenonowych. Niektórzy mówią o licznych lukach które pozwolą nam legalnie poruszać się po drogach z zamontowanymi ksenonami w starym samochodzie. Sam zakup lamp ksenonowych oraz ich montaż jest całkowicie legalny. Nikt nie zamknie warsztatu, w którym odpowiedni fachowcy robią to w celach zarobkowych. Korzystanie z pierwiastka ksenon w samochodowym oświetleniu nie wiąże się z żadnymi sankcjami. Należy jednak pamiętać o jednej rzeczy.

Każda ingerencja w fabryczną konstrukcję samochodu przyczynia się do utraty homologacji. Producent dowolnej marki samochodu musi spełniać odpowiednie normy, dlatego poddaje swoje pojazdy wielu testom. Tym samym za maksymalną wysokość świateł i ogólny rodzaj oświetlenia są odpowiedzialni producenci. Jeżeli decydujemy się na jakąkolwiek przeróbkę, musimy liczyć się z tym, że dokonujemy niesprawdzonych zmian. Wiemy zazwyczaj jedynie teoretycznie, że nie spowodujemy wypadku. Montaż dodatkowego wyposażenia i ingerencja w oryginalne elementy fabryczne przenosi odpowiedzialność na barki właściciela pojazdu. Bardzo ważne jest odpowiednie dostosowanie reflektora, dlatego jeśli już decydujemy się na montaż lamp ksenonowych w swoim pojeździe, najlepiej zlecić to komuś, kto wie co robi. Oryginalne lampy ksenonowe posiadają wysokie ceny, ale lepiej zdecydować się na sprawdzone, ponieważ wydatek jest jednorazowy, a sama idea lamp polega na oszczędności energii i pieniędzy. Warto również wspomnieć o tym, czym różnią się ksenony i biksenony. Obie nazwy są potoczne i oznaczają systemy oświetlenia samochodowego, oparte na zapłonie gazu, jakim jest ksenon. Tradycyjne lampy halogenowe wytwarzają 1500 lm i zużywają ok. 55 W, natomiast ksenonowe wytwarzają ok. 3000 Im i pobierają zaledwie 35 W. Lampy ksenonowe są odmianą lamp meta halogenkowych. Ich skuteczność świetlna jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku lamp tradycyjnych. Układ ksenonowy polega na zastosowaniu pierwiastka ksenon, który napędza światła mijania. W układzie biksenonowym ksenon uruchamia działanie zarówno świateł mijania, jak i drogowych (długich).

Biksenony są wyposażone w przesłonę, która uruchamia się w zależności od tego, jakiego rodzaju świateł używamy w danym momencie. Różnią się one od ksenonów tym, że te drugie są montowane tylko w światłach mijania. W tym wypadku światła drogowe są wyposażone w halogeny. Ksenon jako pierwiastek przyczynia się nie tylko do oszczędności energii. Dzięki niemu lampy ksenonowe mają wydłużoną żywotność przekraczającą zwykle czas użytkowania samochodu. Kiedy tracą intensywność świecenia, rośnie ich niska do tej pory temperatura barwowa. Do ich uruchomienia niezbędne jest wysokie napięcie wytworzone przez specjalny układ zapłonowy. Lampy ksenonowe wymagają kilku sekund, by osiągnąć swoją górną granicę świecenia.